گروه آموزشی علوم دامی


گروه آموزشی علوم دامی

19 01 2023 03:05

کد خبر : 9702121

تعداد بازدید : 86

آموزش دامپروری به صورت چند واحد درسی با عنوان "دامپروری" ابتدا در سال 1324 در دانشکده کشاورزی شروع شد تا اینکه در سال 1334 «واحد دامداری» دانشکده بنیاد نهاده شد. در سال 1335 گرایش دامپروری با 15 واحد درسی در دوره کارشناسی رشته کشاورزی عمومی راه­ اندازی شد. در سال 1340 این گرایش به رشته دامپروری در مقطع کارشناسی تبدیل شد و در سال 1342 گروه دامپروری به عنوان یکی از گروه­های دانشکده کشاورزی به رسمیت شناخته شد. مقطع کارشناسی ارشد علوم دامی در دانشگاه تهران برای اولین بار در سال 1364 به صورت ناپیوسته و دوره­ های دکتری در سال 1373 در رشته تغذیه دام، در سال 1380 در رشته اصلاح نژاد دام و در سال 1383 در رشته فیزیولوژی دام راه ­اندازی شدند.

رشته علوم دامی با مطالعه و بررسی در زمینه­ های فیزیولوژی، تغذیه، اصلاح نژاد دام و بالا بردن تولید اقتصادی با استفاده از اصول بهداشت و مدیریت در پرورش دام و نگهداری محصولات نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور بر عهده دارد. علاوه بر محصولات غذایی که ارزش آن­ها بر کسی پوشیده نیست دام­ ها در تولید الیاف دامی (شامل انواع پشم، موهر و کرک) تولید پوست برای انواع چرم و استفاده­ های تفریحی و حفاظتی مانند اسب و حیوانات همراه و پرندگان زینتی نقش داشته و در ایجاد و اشتغال مفید در جامعه زمینه­ های وسیعی را ایجاد می­ کنند.



 

 


دکتر ابوالفضل زالی
مدیر گروه

دکتری تغذیه دام
مرتبه علمی: دانشیار
تلفن: 32248082-026          فکس:  32248082-026

پست الکترونیکی: a.zali@ut.ac.ir

صفحه شخصی: https://profile.ut.ac.ir/~a.zali

دکتر مصطفی صادقی
معاون گروه

دکتری ژنتیک و اصلاح دام
مرتبه علمی: دانشیار
تلفن: 32248082-026          فکس:  32248082-026

پست الکترونیکی : sadeghimos@ut.ac.ir

صفحه شخصی: https://profile.ut.ac.ir/~sadeghimos

اعضای هیات‌علمی

مجموع نتایج: 18
افسانه خلج
مسئول دفتر
280
​​​​​​​32248082
email@site.ir
دانشکده - اتاق
بابک ساجدی
کارشناس آزمایشگاه تغذیه
280
email@site.ir
دانشکده - اتاق
امیر حسین سبحانی
کارشناس آزمایشگاه بیوتکنولوژی
280
email@site.ir
دانشکده - اتاق
تقی قاسمی
ایستگاه تحقیقات علوم دامی
32745453
email@site.ir
دانشکده - اتاق
محمد ریاحی
ایستگاه تحقیقات علوم دامی
32745453
email@site.ir
دانشکده - اتاق
سید یوسف سید احمدی
ایستگاه تحقیقات علوم دامی
32745453
email@site.ir
دانشکده - اتاق
مرتضی علی آقایی
ایستگاه تحقیقات علوم دامی
32745453
email@site.ir
دانشکده - اتاق


امکانات و تجهیزات گروه علوم دامی

19 01 2023 03:10

کد خبر : 9702078

تعداد بازدید : 27

آزمایشگاه­ ها:

  1. تغذیه دام (نام مسئول خانم دکتر فاطمه غازیانی و آقای بابک ساجدی تکنسین آزمایشگاه)
  2. بیوتکنولوژی (نام مسئول آقای دکتر مصطفی صادقی و آقای مهندس امیرحسین سبحانی کارشناس آزمایشگاه)

هدف از تاسیس این آزمایشگاه علاوه بر انجام طرح ­ها و پایان نامه­ های دانشجویی، خدمات مولکولی با اهداف تشخیص و تحقیق در مورد پروتئین ها و اسید نوکلئیک می ­باشد.

تجهیزات:

تانک الکتروفورز افقی و عمودی: بارگذاری و RUN کردن محصول DNA و پروتئین و شناسایی قطعات مختلف ساخته شده از این محصولات

دستگاه ژل داک: جهت شناسائی و مشاهده محصولات PCR و DNA

سانتریفیوژ یخچال­دار: کمک به استخراج DNA و رسوب مواد (ماکزیمم سرعت RPM14000)

دستگاه ترموسایکلر: به کمک این دستگاه آزمایش زنجیره­ای پلیمراز(polymerase chain reaction) یا به اختصارPCR، که در حقیقت یک دستگاه کپی DNA و RNA می­باشد، انجام می­شود(تعداد 4 عدد موجود است).

دستگاه Real time-PCR: این دستگاه می­تواند جهت انواع مطالعات زیر کاربرد داشته باشد:

- سنجش بیان ژن (Gene Expression )

- ارزیابی تعداد نسخه­های یک ژن (Gene copy number )

- تشخیص انواع پاتوژن­ها در بیماری­ های مرتبط باانسان، دام و گیاه (Pathogen Detection )

- اسکن ژن و شناسایی جهش ­های شناخته شده و ناشناخته (Gene Scaning )

- تشخیص بیماری­های ژنتیکی

- تعیین ژنوتیپ(Genotyping ) 

3. فیزیولوژی دام (نام مسئول آقای دکتر احمد زارع شحنه و آقای منصور بیگدلی کارشناس آزمایشگاه)

در این آزمایشگاه فعالیت­ هایی نظیر: تعیین بهترین محیط رقیق کننده جهت حفظ باروری اسپرم انواع حیوانات اهلی صورت می­ گیرد.

تجهیزات:

دستگاه کاسا: جهت آنالیز اسپرم، دستگاه الایزاریدر: جهت سنجش فراسنجه­ ها با طول موج­های (405 – 450 – 492 – 545 – 630) نانومتر، دستگاه سانتریفوژ ایرانی: دارای روتور فالکون با حداکثر دور RPM  3000

4. تولید برون تنی رویان (IVF) (نام مسئول آقای دکتر احمد زارع شحنه)

5. زنبور عسل (نام مسئول آقای دکتر غلامعلی نهضتی پاقلعه)

تجهیزات:

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل، دستگاه ژرمیناتور: جهت نگهداری و زنده مانی موقت زنبورعسل (به مدت 24 ساعت)

6. سلول­های بنیادی (نام مسئول آقای دکتر مهدی ژندی)

تجهیزات:

میکروسکوپ فلورسنت: جهت گرفتن عکس و فیلم از نمونه­ های که با رنگ فلورسنت رنگ­آمیزی یا نشان­دار  شده ­اند.

دستگاه بافت شناسی: جهت انجام کار بافت شناسی موجود است. دستگاه ­هایی مانند تیشوپروسسور، میکروتوم، کلد پلیت، هات پلیت، دیسپنسر و تیشو فلوت

7. آزمایشگاه پرورش طیور (نام مسئول آقای دکتر حسین مروج)

 

 امکانات خدماتی کارگاهی و آزمایشگاهی و مزرع ه­ای:

ایستگاه آموزشی و پژوهشی:

ایستگاه آموزشی وپژوهشی گروه علوم دامی دانشگاه تهران شامل: بخش­های پرورش گاو، پرورش گوسفند و بز، پرورش طیور صنعتی (مرغ تخمگذار، جوجه­ گوشتی، بلدرچین، جوجه کشی)، پرورش زنبورعسل وجایگاه­های انفرادی گاو و گوسفند و دام­های فیستول­دار می­ باشد.



 

 


مقاطع تحصیلی گروه علوم دامی

19 01 2023 03:13

کد خبر : 9702064

تعداد بازدید : 123

  • کارشناسی – علوم دامی
  • کارشناسی ارشد شامل گرایش ­های: ژنتیک و اصلاح دام و طیور، فیزیولوژی دام و طیور، تغذیه دام، تغذیه طیور، زنبورعسل
  • دکتری شامل گرایش های: ژنتیک و اصلاح دام و طیور، فیزیولوژی دام و طیور، تغذیه دام، تغذیه طیور

مقطع کارشناسی

رشته علوم دامی در مقطع کارشناسی دانشجویان را برای ورود به حرفه پرورش دام و طیور و یا امور اجرایی به عنوان مهندس علوم دامی به عنوان کارشناس و یا مدیر آماده می ­سازد. علاوه بر این با ارائه آموزش ­های اساسی در زمینه ­های تخصصی مربوطه امکان ادامه تحصیل دانشجویان را در مقاطع بالاتر فراهم می­ کند.

مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش ­های تغذیه دام، تغذیه طیور، ژنتیک و اصلاح دام و طیور، فیزیولوژی دام و طیور، زنبور عسل و ارائه دروس تخصصی مربوطه زمینه تربیت کارشناسان ارشد با گرایش تخصصی جهت جذب در مراکز پژوهشی و آموزشی و نیز به عنوان کارشناس ارشد در واحدهای اجرایی و تولیدی کشور را فراهم می­ نماید.

مقطع دکتری

در مقطع دکتری پذیرفته شدگان می ­توانند در گرایش ­های تغذیه دام، تغذیه طیور، فیزیولوژی دام و طیور و ژنتیک و اصلاح دام و طیور تحصیلات خود را ادامه داده و پس از گذراندن مراحل آموزشی و پژوهشی به عنوان متخصص در مراکز آموزشی و پژوهشی کشور به عنوان هیأت علمی به امور آموزشی و پژوهشی کار تخصصی خود را دنبال نمایند. علاوه بر این به علت مشترک بودن بسیاری از زمینه­ های تخصصی امکان اشتغال به کار دانش آموختگان در سایر مراکز علمی کشور به غیر از علوم دامی نیز فراهم می ­باشد.